Rynek mody, który uchodził za zamknięty i hermetyczny, przeszedł długą drogę̨ transformacji. Na początku XX wieku zarezerwowany był wyłącznie dla wąskiego grona najbardziej zamożnych osób. Moda przez lata traktowana po macoszemu i nie do końca na serio – obecnie jest jedną z największych i najdynamiczniej rozwijających się branż na świecie.
Poniżej prezentujemy najciekawsze książkowe pozycje opowiadające o wyjątkowo pięknym, a zarazem niezwykle skomplikowanym rynku, jakim jest branża modowa. Niezależnie od preferowanej tematyki – począwszy od biografii wybitych projektantów i wizjonerów, po sztukę haute couture czy wpływ mody na środowisko – z pewnością uda się odnaleźć interesujące treści.
„Coco Chanel: The Illustrated World of a Fashion Icon”, autor Megan Hess
Jedna z najbardziej znanych i docenionych postaci mody zasługuje na książkę, która przedstawi ją w wysublimowany sposób i właśnie to robi autorka bestselleru - Megan Hess w swojej ilustrowanej pozycji o Coco Chanel. Hess opisuje sto kluczowych momentów w życiu projektantki poprzez historyczne anegdoty i eleganckie czarno-białe szkice, które są w całości pokryte wnikliwymi cytatami samej Gabrielle.

„Peter Lindbergh: A Different History of Fashion”, autor Thierry - Maxime Loriot
Książka opowiada historię jednego z największych fotografów mody - Petera Lindbergha prezentując strona po stronie jego wybitne dzieła. Komentarze jego częstych współpracowników (w tym m.in. Jeana Paula Gaultiera, Cindy Crawford i Anny Wintour) zostały wplecione w główny tekst, nadając fotografiom Lindbergha jeszcze głębszego znaczenia.

„Fashion Worlds: Contemporary Retail Spaces”, autor Michelle Galindo
Obecnie obserwujemy intensywny rozwój nowych technologii, a w tym platform e-commerce i rozpowszechnienie zakupów w formie online. Te wszystkie działania zwiększyły presję wywieraną na sklepach prowadzących sprzedaż w formie tradycyjnej. „Fashion Worlds” bada sposoby, w jakie sklepy na całym świecie z powodzeniem prezentują wszelkiego rodzaju ubrania i dodatki, od najwyższego segmentu mody tworzonej na specjalne zamówienia czyli haute couture, po rynek zdominowany przez fast fashion. Zdjęcia dają czytelnikom wgląd w jedne z najbardziej zaskakujących i oryginalnych witryn sklepowych.

„Vogue Covers”,wydawnictwo Ramsey
29 września 2015 Vogue Paris obchodził 95. urodziny, a wydarzenie zostało uświetnione specjalnym wydaniem „Vogue Covers”, opublikowanego przez wydawnictwo Ramsay. To 176 stron czystej, modowej retrospekcji, dokumentującej ewolucję „dziewczyny z okładki” i kobiety Vogue Paris. Od wczesnych ilustracji w latach dwudziestych po rewolucję popową z lat sześćdziesiątych i pojawienie się supermodelek w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wybrane okładki są ikoniczne, prowokacyjne i artystyczne, przesuwają granice samego obrazu mody i podkreślają niezwykle ekscytującą historię magazynu.

„Alexander McQueen: Blood Beneath The Skin”, autor Andrew Wilson
Andrew Wilson napisał doskonałą książkę o niezwykłej historii projektanta Alexandra McQueena. Wzruszająca biografia opowiada o życiu legendy mody, od jego narodzin w Londynie w 1969 roku do tragicznej śmierci w 2010 roku. W sposób szczególny autor odnosi się do okresu studiów na Central Saint Martins w Londynie oraz jego niezwykłej miłości do mody i kreowania wizerunku.

„Iris Apfel: Accidental Icon”, autor Iris Apfel
Jej droga do prawdziwej ikony mody mogła nie być zamierzona, ale ta książka jasno pokazuje, że 99-letnia Iris Apfel urodziła się, by być gwiazdą stylu. Jako dziecko podziwiała strojny ubiór mieszkanek nowojorskiego Harlemu. W latach 40. to ona jako pierwsze założyła klasyczne jeansy, a kiedy skończyła 80 lat, postanowiła spróbować swoich sił w modelingu. Iris Apfel to kolorowy ptak, wizjonerka mody, która jak sama wielokrotnie podkreślała – nie uznaje zasad, ponieważ samo ich łamanie byłoby jedynie stratą czasu. W swojej autorskiej książce - wychodząc od struktury tradycyjnego pamiętnika, łączy obserwacje i zaskakujące historie swojego życia. Każda strona to nowa, kolorowa przygoda.

„Fashionopolis: The Price of Fast Fashion and the Future of Clothes”, autor Dana Thomas
Wpływ fast fashion na obecne życie i funkcjonowanie człowieka jest skandalicznie duży, zwłaszcza jeśli chodzi o zmiany klimatyczne. Jednak w „Fashionopolis” autorka Dana Thomas odkrywa drugą stronę historii - przedstawiając ludzi i marki pracujące w kierunku pozytywnej przyszłości dla przemysłu odzieżowego. Podróżuje po całym świecie, aby porozmawiać z innowatorami w dziedzinie mody - od małych rzemieślników po wielkie nazwiska, takie jak Stella McCartney. Opowiada o nadziei, która tkwi w procesach takich jak drukowanie trójwymiarowych ubrań, produkcja czystego dżinsu czy niezwykle ważny recykling tkanin.

„The Fashion Book”, wydawnictwo Phaidon
To pozycja znana doskonale entuzjastom mody – przedstawia najważniejszych osobistości z branży mody – od projektantów odzieży i obuwia po fotografów, stylistów, marki i detalistów, w tym nową kategorię instytucji edukacyjnych, które odegrały fundamentalną rolę w karierze wielu kreatywnych osób. Uwzględniając znaczące zmiany w świecie mody i jej dynamiczny rozwój - ta pozycja zawiera aktualizacje istniejących wpisów, a także ważne nowe nazwiska, które zasadniczo ukształtowały sposób, w jaki postrzegamy modę (od projektantów takich jak Nicholas Ghesquière, Gareth Pugh i Phoebe Philo, wpływowych twórców zdjęć Mert i Marcus i Mario Sorrenti oraz współczesne ikony takie jak Lady Gaga i Tilda Swinton). Nowe twarze stykają się z pionierami mody z pierwszego wydania, takimi jak Coco Chanel, Issey Miyake, Yves Saint Laurent, Kate Moss i Helmut Newton. Utrzymując stylistykę pierwszej edycji, nowa edycja książki odzwierciedla kompleksowe spojrzenie na dzisiejszy przemysł modowy.
